Friday, August 28, 2009

Entry level fotography...


Kebelakangan ni ramai lak budak tanya nak jadi photographer....
sebelum ni ada la gak yang tanya macam mana nak jadi....apa perlu ada...macam mana...
apa perlu tahu...
Bukan aku nak cakap apa..nasihat awal aku..klu rasa nak jadi photographer ni senang..salah..n slalu budak cakap photographer senang buat duit...pun salah...
nak jadi photographer susah...satu modal besar...klu yang nak jadi freelance 2 la....kit paling murah harga dah RM 1.4K ...tambah speedlite paling murah RM 500...tambah lagi dengan lens 2 ketul dah cecah RM 3k...
klu setakat nak try boleh jadi photographer ke x...boleh 2 boleh..disiplin kena ada...kerja ni bukan senang..klu setakat nak memain try..x yah la bazir...3 ribu 2 leh bli moto...down payment kereta pun dah lepas dah...klu serius betul teruskan usaha...insya-ALLAH boleh maju
Pasal nak buat duit pun bukan senang...Manjang gi kejar customer...fight harga....kejar dateline...
pikir editing...pikir cost pikir minyak kereta(aku xde kereta lagi selamat ckit la)...
pastu nak puas kan ati customer lagi....certain customer 2 ok..certain lagi minta benda bukan2 je....
aku x complain...aku faham...dah dieorg yang bayar follow je la apa dieorg nak...
2 la nak cakap...jadi fotographer bukan kja senang...mana ada kja senang klu x semua org dah kaya dah dalam dunia ni....

No comments:

Post a Comment